iPhone 12 mister signal – problem med 5G

Oplever du problemer med din iPhone 12, at den mister mobil signal? Så er du ikke alene.
Tusindevis af iPhone 12 brugere oplever det samme, og har skrevet om det i forskellige fora.

Her er link til nogle artikler:

https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2020/12/01/apple-iphone-12-pro-max-iphone-12-mini-4g-5g-cellular-signal-problems-iphone-11-pro-max-upgrade/?sh=1fe7cc32123b

https://9to5mac.com/2020/12/01/iphone-12-dropping-service-unexpectedly/

https://www.tomsguide.com/news/iphone-12-has-a-serious-signal-problem-what-you-need-to-know

https://www.indiatoday.in/technology/news/story/apple-iphone-12-hit-by-strange-bug-that-causes-lte-5g-signal-drops-1746112-2020-12-02

https://old.reddit.com/r/verizon/comments/jgyd82/iphone_12_pro_dropping_to_no_service_in_areas_of/

Det har stået på i over et år i skrivende stund, og der er endnu ingen fix for problemet.
Man kan prøve at genstarte, slå airplane-mode til og fra, reinstall, nulstille mv, men problemet kommer blot retur.
System opdatering til seneste iOS (15.1), reset/udskift SIM kort hjælper heller ikke.

I denne artikel i Apple Forum, beskrives en mulig årsag til problemet. At det ligger hos 5G udbyderen, og metoden at 5G båndet bliver tildelt til 5G klienten (iPhone 12).

Problemet rammer både 5G og 4G (LTE). Så man kan forsøge sig med at slå LTE fra, så man i det mindste får 3G, hvis det virker. Men, 3G er frygtelig langsomt, så det er heller ikke en holdbar løsning.

Søger man lidt, viser det sig, at iPhone 13 også er berørt af denne fejl. Så, står du og skal købe en ny mobil, er det bedst at vente, eller vælge en tidligere model uden 5G. Eller alternativt vælge en Android mobil, også uden 5G – da de også kan være berørt at problemet.

Ifølge artiklen på Reddit, skulle Verizon (teleudbyder i USA) arbejde sammen med Apple på en løsning. Men, der er pt. gået et år, og ingen løsning endnu.
Vi venter i spænding…  Men, så længe det er uvist konkret hvad problemet er, er det svært at spå på en mulig løsning.

Jeg vil opdatere denne artikel, hvis jeg opdager en løsning. Forhåbentlig kommer det i form af en systemopdatering, eller at leverandøren opdaterer deres systemer/mobilmaster. Hvis det viser sig, at det er en hardware fejl, kan det være Apple laver et recall, og det er nødvendigt at sende den til reparation. Finder du problemet løst før mig, så send mig gerne en mail.